Tuesday, August 07, 2012

Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian ...?

Assalamualaikum & salam sejahtera..

Apa habaq hang pa sume..? macam mana puasa setakat ni..? Dh mula shopping raya..?..banyak betul soalan cheq...apa2 pun semoga ibadat puasa & amal ibadat kita sepanjang bulan ramadhan ni diterima oleh Allah swt...Tang yg shopping raya tu, cheq confirm la kan hang pa sume dh start shopping..ada yg dh beli pun apa yg nk dibeli, tapi memandangkan ada lagii masa lebih kurang 2 minggu ni, tetap nk pulun shopping perabih duit...huhuhu..udah2 ler tu.....simpan utk tahun depan plak..tahun depan leh shopping lagi..tak pun simpan utk raya haji..kan kan kannnnnn...membazir itu amalan syaitan....(pesanan utk diri sendiri jugak)

Tajuk entry kali ni pun actually berkait rapat jugak ler dengan semangat shopping raya....mane tak nyer..sebelum nk raya, amboi ke sana ke sini...pegi shopping complex la...danau kota la...downtown....sogo la...jalan tar...metrojaya warehouse sale (opssssss)....entah ape yg di cari pun tak tahu kan...amik brang hulur jer duit tu..tak pun kalo yg ade kad tu main leret jela kad tu kan..konon2 macam masuk pertandingan leret dan menang la....menang la sangat kan....

Lepas hang pa dh shopping sakan tu kan, dh balik umah, ce amik masa kumpulkan resit2 shopping tu, duduk bersila atas katil sorang2 dalam bilik, jangan lupa bawak calculator skali...ce kira berapa banyak yg hang pa dah belanja tu...dapat dah total nyer..?? haaaaaaa......sila la geleng kepala tu...masyaAllah....manyak nyerrrrrrrrr....ish ish ish ishhhhh...

Orang duk kata sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tiada guna nya...tapi cheq tak mo guna pepatah tu...cheq nk tukaq sikit......untuk kes shopping tak hengat ni, pepatah yg sesuai Sesal Dahulu Menyimpan, Sesal Kemudian Pembaziran...yeler..kalo dari awal dh sedar diri, shopping2 pun beringat gak nk menyimpan..tapi kalo yg dari awal tak beringat, sudahnyer buang duit macam tu jela...gitu ler kaedah nyer kannnnn.....so sama2 la kita beringat.....

Membazir itu amalan syaitan...Bak kata kak siti, "bulan puasa syaitan semua kena ikat..so takde syaitan yg duk hasut hang pa...kalo hang pa duk buat jugak perangai syaitan tu, maknanyer itu memang diri hang pa sebenaq la...toksah duk kata syaitan yg hasut"

Huhuhuh...betul kata kak siti tu...So sahabat semua, yang baik jadi kan tauladan, yang buruk jadikan sempadan....renung-renungkan dan selamat beramal....

### 

p/s: rasanyer tahun ni cheq tak dpt jejak kan kaki di Jalan TAR la...balik Kajang pun 2 hari sebelum raya..tu pun lepas waktu kerja...nak kena singgah KKB dulu...sudahnyer nnti sampai2 jer kajang cheq terus singgah downtown The Mines ler jawab nyer...nak cari brooch dengan tudung lagi sehelai utk baju yg masih ader kat tailor lagi...entah ape cite ler baju yg kat tailor tu...

No comments:

Post a comment