Thursday, May 26, 2016

4 Cara Penurunan Berat Badan Yang TIDAK BETUL !!

Assalamualaikum dan salam sejahtera....

Huwaaaa...berat Achik sekarang ni naik bagai di pam-pam...mau tak naik..makan pun dah tak kawal...pergi event sana sini makan tak ingat dunia..Memang target bulan Ramadhan ni adalah masa yang terbaik untuk Achik usaha untuk turun kan berat badan. Tapi kalau dah turun tu, masalah pula nak kawal....Musim raya, makanan pun banyak dan meriah...takkan nk tengok je kan..hehehe...


Ramai antara kita, bila berat badan dah naik mulalah nak diet...tak nak makan itu ini...nak makan sayur je...buah je....hehehhe...memang boleh tapi biasanya sayur dan buah ni digalakkan makan itu aje masa korang dalam proses detoks. Tapi lepas dah habis detoks, makan la juga makanan lain untuk bekalkan sumber protein dan zat untuk badan korang. Normally, kita akan buat detoks ni untuk mempermudahkan proses penurunan berat badan..Badan selama ni dah makan macam-macamkan...

Ramai orang yang mengambil beberapa langkah yang agak drastik untuk menurukankan berat badan. Walaupun ada yang cuba strategi biasa seperti pengiraan kalori tapi tetap tidak berkesan. Banyak cara yang lebih membuatkan korang rasa lapar, muram, cepat marah atau terasa sungguh sengsara kerana terlalu berdiet. Tambah buruk, selepas mengalami penurunan berat badan yang cepat, pertambahan berat badan juga mudah untuk kembali lagi.

Orite...jom tengok apa 4 cara penurunan berat badan yang salah !

1. Menjauhi Semua Jenis Gula

Gula merupakan komponen jahat utama dalam pemakanan. Seelok-eloknya, kurangkan pengambilan gula. Kebanyakkan penduduk di Malaysia makan hampir 4 kali jumlah harian yang disyorkan. Walau bagaimanapun, ada yang terlebih mengambil berat terhadap gula harian iaitu menjauhi makanan bergula dan ini secara tidak langsung meninggalkan pemakanan yang sihat. Ramai juga yang membataskan pemakanan buah-buahan untuk mengurangkan pengambila gula. Actually cara ini salah kerana ianya anda gagal membekalkan nutrien yang penting kepada tubuh korang dan ianya mengakibatkan tubuh korang tidak produktif. Kajian menunjukkan makan buah-buahan membantu mengurangkan berat badan. Buah-buahan mempunyai cenderung untuk mengantikan manisan, diproses sebagai makanan ringan. Jadi dengan menolak pengambilan gula adalah tidak realistik bagi kebanyakan orang. So, korang kena amalkan pemakanan buah-buahan untuk kesihatan.!


2. Obses Dalam Pengiraan Kalori

Yang ni dah pasti berlaku di kalangan mereka yang sedang berdiet...hehehe..Memang kita kena tahu bilangan kalori makanan yang kita makan. Tapi terlalu obses pun akan membuatkan diet korang jadi huru-hara. Pakar juga menasihatkan untuk menghentikan kiraan kalori kerana ia adalah yang terbaik. Ramai yang berjaya mengurangkan berat badan selepas menukar cara pengambilan kalori, kerana menukar makanan diproses kepada makanan segar. Malah kajian mengesahkan bahawa tidak semua kalori adalah sama. Makanan seperti kekacang, badan dan alpukat membantu membakar kalori, kita berasa lebih kenyang dan melambatkan rasa lapar tu datang.


Satu kajian mendapati bahawa wanita yang hanya memantau pengambilan kalori tanpa mengawal kalori boleh menyebabkan kortisol dan tekanan hormon terikat kepada peningkatan lemak di perut. Alternatif lain yang lebih berkesan untuk pengiraan kalori adalah dengan memberi tumpuan kepada bahagian yang sihat. Contohnya, mengurangkan 125 kalori dengan hanya mengambil 1/2 cawan beras perang dengan sayur-sayuran dan bukannya 1 cawan beras perang dengan 1/2 cawan sayur-sayuran.


3. Mengira Saiz Hidangan Secara Ekstrem

Mesyediakan saiz hidangan yang sihat ialah strategi diet yang terbaik. Walau bagaimakanpun, terdapat beberapa kaedah yang mengawal pengambilan saiz hidangan seperti makan hanya dengan penyepit atau berhenti selepas beberapa gigitan kecil. Jika ini boleh menyebabkan penurunan berat badan, siapa yang sanggup bertahan selama-lamanya? Hahaha...

Makan terlalu sedikit pula boleh menyebabkan beberapa kesan sampingan yang tidak produktif seperti berasa terlalu letih untuk bersenam, kehilangan otot pembakaran kalori, melemahkan sistem imun dan sifat mudah tersinggung berterusan. Terdapat banyak makanan yang boleh dimakan dalam jumlah yang besar dan masih boleh menurunkan berat badan. Sebagai contoh, sayur-sayuran yang di pek kurang daripada 30 kalori setiap cawan: kale, cendawan, lada merah benggala, zucchini, terung, kubis bunga, asparagus dan lain-lain. Jadi berhenti untuk cuba mengunyah sepanjang hari sebaliknnya memilih makanan yang membentuk sebahagian besar makanan dan makanan ringan anda.



4. Makan 1 Jenis Makanan 

Pilih antara Pisang atau Kentang.!!

Kebiasaannya dalam diet, kita disuruh untuk makan 1 jenis makanan. Walau pun pendekatan ini boleh membantu pengurangan berat badan, ia biasanya sementara sahaja. Satu kaedah yang lebih sihat adalah memilih makanan yang seimbang iaitu protein tanpa lemak, lemak sihat dan karbohidrat yang kaya dengan nutrien dan mengulangainya dalam jangka masa pendek.

Jadi, sebelum memulakan diet, pastikan korang mempunyai pelan untuk mengekalkan tabiat pemakanan yang sihat untuk masa depan. Selepas sebulan, makan secara sihat dan bersih...Dah tentu korang akan lebih gembira rasa lebih bertenaga.


Harap maklumat ini dapat membantu korang semua.

~ Achik ~

2 comments:

  1. Lepas pantang nanti kena kaw2 diet balik.. adehh.. kalo ada masa memang terjah gym jugak.. hehehhe

    ReplyDelete
  2. sedapnya kambing panggang :3

    neezaohneeza.blogspot.my

    ReplyDelete