Friday, November 09, 2018

Pertama Kali Menjadi Penaja Acara Marathon | Potatoes USA Ingin Berkongsi Tentang Kebaikan Kentang

Assalamualaikum dan salam sejahtera…

Tahniah Achik ucapkan buat semua yang terlibat dengan Putrajaya Night Marathon 2018 yang telah berlangsung pada 27 Oktober 2018 di Dataran Putrajaya Presint 3. Walau pun cuaca tidak mengizinkan pada malam tersebut, para peserta yang telah mendaftar semuanya bersemangat untuk memulakan larian.

Tidak lupa juga tahniah diucapkan kepada semua penaja untuk acara PNM 2018 ini termasuklah Potatoes USA. Untuk pengetahuan korang semua, ini adalah kali pertama Potatoes USA terbabit dalam menaja acara larian yang dianjurkan di Malaysia. Mungkin ramai yang tidak tahu apa rasionalnya tajaan daripada pihak Potatoes USA dengan acara larian marathon ini. Dan mungkin ada yang berasa pelik dengan adanya kewujudan booth yang penuh dengan kentang pada malam larian tersebut…Hehehehe..

Booth Potatoes USA yang penuh dengan peserta larian PNM 2018

Kalau ada antara korang yang mengikuti posting di blog Achik, mungkin pernah terbaca perkongsian Achik tentang kebaikan kentang buat mereka yang aktif bersukan. Nah Achik paste juga link [Tampil Cergas dan Kekal Aktif Bersukan dengan Potatoes USA] post tersebut kat sini untuk korang baca. Jadi tindakan menjadi penaja untuk PNM 2018 merupakan inisiatif yang tepat diambil oleh Potatoes USA untuk memberi kesedaran kepada para pelari tentang kebaikan nutrisi yang ada pada kentang untuk badan mereka.

Jom Achik kongsi dengan korang tentang kebaikan kentang ini dalam diet harian korang:


Hanya 110 kcal untuk satu hidangan

Ini fakta yang menarik korang perlu tahu. 1 hidangan kentang dengan berat 148g mampu memberikan 110 kcal kepada badan korang. Buat mereka yang menitikberatkan bilangan kalori yang diambil dalam diet seharian, kentang adalah pilihan yang terbaik untuk dijadikan sumber karbohidrat. Korang boleh gantikan hidangan nasi dengan kentang dalam diet harian korang. Nah, boleh refer carta di bawah…Kentang mempunyai 0% Fat !!!!

Lebih banyak potassium dari pisang

Ini adalah fakta yang menarik yang patut diketahui oleh para atlet diluar sana. Achik pasti ramai yang akan mengambil hidangan ringan sebelum memulakan larian seperti pisang. Jadi, apa kata lepas ni korang cuba buat hidangan ringkas berasaskan kentang untuk korang makan beberapa jam sebelum memulakan larian. 1 biji kentang seberat 148 g mampu memberi 620 mg potassium pada badan anda. Sudah tentu potassium sangat diperlukan untuk mengimbangkan tekanan darah dalam badan kita.

Sumber Vitamin C dan Vitamin B6

Vitamin C diperlukan oleh badan kita untuk menyokong sistem imunisasi badan. Manakala Vitamin B6 amat penting dalam mempengaruhi kadar metabolisme badan kita. Hanya dengan sebiji kentang, ianya mampu memberikan 27 mg Vitamin C dan 0.2 mg Vitamin B6 yang diperlukan oleh badan kita.

Ada pelbagai jenis kentang yang boleh diperoleh di pasaran. Potates USA sendiri memasarkan 7 jenis kentang yang korang boleh peroleh di mana-mana pasaraya. Antaranya Russets, Petites, Fingerlings, Reds, Yellows, Purples / Blues dan White. Walau apa pun warna kentang tersebut, ianya tetap memberikan nutrisi yang terbaik untuk badan kita terutamanya kepada para atlet dan mereka yang mengamalkan gaya hidup sihat.

Para peserta yang turut mengambil bahagian di booth Potatoes USA


Bagaimana nak jadikan kentang hidangan yang sihat dalam menu harian kita ?

Cara korang masak kentang itu sendiri memainkan peranan dalam memberikan hidangan yang sihat kepada badan kita. Kalau kentang itu sendiri telah diolah dan dimasak dengan cara yang tidak sihat seperti digoreng dengan minyak yang banyak, penggunaan garam yang banyak dan sebagainya, maka kentang yang 0% fat tu akan mengandungi kuantiti lemak yang tinggi..Hehehehe.

So apa pilihan cara masak kentang yang korang boleh cuba?

i)            Grill
ii)           Mash
iii)          Roast
iv)          Bake
v)           Microwave


Ada lagi satu cara masak kentang yang paling mudah ialah dengan gunakan air fryer…Achik dah cuba..mudah sangat…buang kulit kentang..belah kentang tersebut seperti dalam gambar, gaul dengan serbuk paprika & taburkan dengan serbuk lada hitam..Kemudian masukkan dalam air fryer, masak selama 15-20 minit dengan suhu 200 darjah celcius..Sedap !!! Korang kena cuba.

Nak dapatkan menu-menu berkhasiat berasaskan kentang ? Korang boleh layari laman web Potatoes USA di PotatoGoodness.com ..ada banyak resipi kat situ..dalam posting Achik sebelum ni pun ada Achik kongsikan beberapa resepi mudah untuk korang cuba.

Para pelari yang sudah menamatkan larian sedang beratur untuk mengambil recovery snack..dan antaranya adalah Mashed Potato dari Potatoes USA

Semasa acara PNM 2018 tersebut, Potatoes USA turut menyediakan hidangan Mashed Potato buat semua pelari yang berjaya menamatkan larian. Sedap sangat mashed potato…memang menggunakan kentang asli dan bukannya serbuk. Potatoes USA juga turut mengedarkan kentang russets secara percuma di booth mereka

Akhir sekali, terima kasih Achik ucapkan buat Potatoes USA kerana sudi menaja bib Achik untuk larian 21km pada PNM 2018. Agak terkilan sebab Achik tak berjaya menamatkan larian 21km atas faktor cuaca yang membahayakan para pelari.


Semoga mereka yang aktif bersukan dapat manfaatkan kebaikan kentang dalam diet harian mereka. Untuk info lanjut berkaitan Potatoes USA dan kebaikan kentang, boleh klik link di bawah.


Potatoes USA . Real Food. Real Performance.

No comments:

Post a comment